Τετάρτη, 3 Ιουλίου 2013

Πότε να ξεκινήσει το παιδί τα Αγγλικά;

       



         Πολλοί είναι οι γονείς που αναρωτιούνται πια είναι η κατάλληλη ηλικία για να αρχίσει το παιδί τους την εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας. Η γνώση τουλάχιστον μιας ξένης γλώσσας έχει γίνει πλέον απαραίτητη και αυτό είναι κάτι που αγχώνει ακόμα περισσότερο τους γονείς. Ωστόσο, αυτό που πρέπει να γίνει σαφές αρχικά, είναι ότι δεν υπάρχει η κατάλληλη συνταγή για το πότε θα στείλουμε το παιδί μας σε φροντιστήριο για να μάθει να μιλάει την πρώτη του ξένη γλώσσα. Δεν υπάρχει αυστηρά κάποια συγκεκριμένη περίοδος στη ζωή του παιδιού, που πρέπει να ξεκινήσει την εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας.
            Υπάρχουν παιδιά που έρχονται σε επαφή με μια δεύτερη ξένη γλώσσα πέρα από τη μητρική τους πολύ πριν τα 4 - 5 χρόνια τους. Μερικά από αυτά μάλιστα μαθαίνουν λέξεις παράλληλα με τη μητρική. Αυτό συμβαίνει κυρίως σε δίγλωσσα παιδιά που οι γονείς τους μιλάνε διαφορετική γλώσσα και συνεπώς χρησιμοποιούν και τις δυο γλώσσες στην καθημερινότητά τους. Πριν από την ηλικία των 6 χρόνων το παιδί μπορεί να μιμηθεί πολύ καλά τους ήχους, να προσέχει τις κινήσεις του στόματος σας και τις εκφράσεις του προσώπου σας. Συνεπώς ήδη από την ηλικία των 2 χρόνων μπορείτε να αρχίσετε να το εξοικειώνετε με λέξεις της ξένης γλώσσας. Αυτό μπορεί να γίνεται στον καθημερινό διάλογο με το παιδί σας, με τραγουδάκια και με ειδικά παιχνίδια δραστηριοτήτων για εκμάθηση ξένων γλωσσών από μικρά παιδιά.
            Ωστόσο αυτό που πρέπει να γίνει ξεκάθαρο είναι για τί είδους μαθήματα μιλάμε: αν οι γονείς θέλουν μια απλή εξοικείωση του παιδιού τους με τα Αγγλικά, η οποία βασίζεται αποκλειστικά στο προφορικό λόγο και στη κίνηση (λεκτικά παιχνίδια, τραγούδια), τότε αυτό μπορεί να γίνει από αρκετά μικρή ηλικία (4-6 ετών). Αν όμως οι γονείς επιζητούν την εκκίνηση πλήρων μαθημάτων, τα οποία περιλαμβάνουν και διδασκαλία του γραπτού λόγου σε συνδυασμό με τον προφορικό, τότε πρέπει να λάβουν υπόψη τους την νοητική ανάπτυξη του παιδιού τους. Δεδομένου των σταδίων νοητικής ανάπτυξης, τα παιδιά που βρίσκονται στις πρώτες τάξεις του δημοτικού (συνήθως μετά την δευτέρα), είναι περισσότερο έτοιμα και πιο ώριμα για να ξεκινήσουν να μαθαίνουν μια ξένη γλώσσα. Κι αυτό γιατί πλέον έχουν περάσει και εμπεδώσει τα αρχικά στάδια εκμάθησης της μητρικής τους γλώσσας. Έχουν ήδη μάθει βασικούς κανόνες χρήσης της μητρικής τους και συνεπώς θα τους είναι πιο εύκολο να αρχίσουν να αφομοιώνουν και μια δεύτερη γλώσσα.
            Καλό είναι επίσης, να καταλαβαίνουμε τις ανάγκες του παιδιού και να ακούμε τις ανησυχίες του και με βάση το χαρακτήρα που θα έχει διαμορφώσει θα πάρουμε τη σωστή απόφαση. Οι ανάγκες, οι δυνατότητες και η όρεξη του παιδιού για μάθηση είναι βασικά κριτήρια, για να αποφασίσει ο γονιός πότε θα στείλει το παιδί του για να μάθει μια ξένη γλώσσα. Προσπαθήστε να κάνετε το παιδί να αγαπήσει τη νέα γλώσσα που ξεκινά να μαθαίνει και να μην νιώθει ότι το κάνει επειδή του το επιβάλλουν οι άλλοι. Τα μαθήματα θα πρέπει να είναι ευχάριστα, ώστε να του κινούν την περιέργεια, τη σκέψη και τη φαντασία του. Όσο είναι ακόμα μικρό όλη η διαδικασία εκμάθησης μπορεί να είναι ένα παιχνίδι.